Oktober 2013
Ydelseskontor
Afgørelser fra Ankestyrelsen
Afg.104-13:
Nedsatte arbejdsløshedsdagpenge til unge
under 25 år og supplerende kontanthjælp
De særlige regler om nedsatte arbejdsløshedsdagpenge for unge
under 25 år udelukker ikke, at der i konkrete individuelle tilfælde kan ydes
supplerende kontanthjælp, når ansøgeren har været ude for ændringer i sine
forhold (social begivenhed), og ændringerne bevirker, at ansøgeren ikke har
mulighed for at skaffe det fornødne til sin og familiens forsørgelse. Der
foreligger f.eks. en social begivenhed, hvis ansøgeren er
blevet arbejdsløs og skal forsørge et mindreårigt barn. Hvis en
ansøger har været ude for en social begivenhed, skal kommunen tage stilling
til, om ansøgeren i øvrigt opfylder betingelserne for ret til
kontanthjælp.
Læs her: http://www.ast.dk/afgoerelser/principafgoerelser/
Ikke ret
til supplerende kontanthjælp til nedsatte arbejdsløshedsdagpenge under
uddannelse
En borger, der er under uddannelse, har som hovedregel ikke
ret til kontanthjælp. En borger har dog ret til kontanthjælp under
uddannelse, hvis den pågældende er omfattet af undtagelsesreglerne i
aktivlovens § 12 eller reglerne i bekendtgørelsen om uddannelsessøgendes ret
til kontanthjælp efter lov om aktiv socialpolitik i særlige tilfælde. En
borger, som deltager i HF-enkeltfagskursus som tilbud efter
beskæftigelsesindsatslovens § 32, og som i den forbindelse modtager nedsatte
arbejdsløshedsdagpenge efter reglerne om arbejdsløshedsdagpenge for unge under
25 år, har ikke ret til supplerende kontanthjælp under uddannelsen. Ansøgeren
er i den situation ikke omfattet af undtagelsesreglerne i aktivlovens § 12
eller reglerne i bekendtgørelsen om uddannelsessøgendes ret til kontanthjælp
efter lov om aktiv socialpolitik i særlige tilfælde.
Ret til
kontanthjælp efter bekendtgørelsens § 2, stk. 1, forudsætter, at borgeren
modtager kontanthjælp forud for, at uddannelsen påbegyndes. Det er endvidere en
forudsætning, at kommunen har godkendt undervisningen, før uddannelse omfattet
af § 2, stk. 1, påbegyndes.
Afg.105-13: Meddelelse om sygdom – til tilbudssted – sanktion
En borger, der på sygdomstidspunktet er i et tilbud efter beskæftigelsesindsatsloven, er ikke forpligtet til at give meddelelse om sygdom til både jobcenteret og tilbudsstedet. Hjælpen skal ikke nedsættes, hvis en borger, som er i et tilbud, alene giver meddelelse om sygdom til tilbudsstedet. Selvom kommunen i en borgers jobplan har skrevet, at han skal meddele sygdom til både jobcenter og tilbudssted, kan dette ikke medføre, at borgeren sanktioneres, når han undlader at give meddelelse til begge steder. Ordlyden af bestemmelsen i loven ”undlader at give meddelelse til jobcenteret eller arbejdsgiveren” må tillægges afgørende betydning.
Læs her: http://www.ast.dk/afgoerelser/principafgoerelser/
Afg.106-13: Samme sygdom – samme punktsanktion
I en situation, hvor en borger undlader at meddele sygdom på den første sygedag i en sygdomsperiode, skal borgeren pålægges én punktsanktion, som bevirker nedsættelse af kontanthjælpen. Manglende sygemelding betragtes som én hændelse, der udløser en punktsanktion. Det forhold, at borgeren ikke meddeler sygdom på ny de efterfølgende sygedage, udløser ikke en ny punktsanktion for hver dag, hvor borgeren undlader at meddele sygdom. Uanset at kommunen har stillet krav om sygemelding hver dag i en sygdomsperiode, kan manglende opfyldelse af kravet ikke medføre mere end én punktsanktion.
Læs her: http://www.ast.dk/afgoerelser/principafgoerelser/
Afg.107-13:
Ansøgning om sygedagpenge – generhvervelse af ret til sygedagpenge
Når en borger ansøger om sygedagpenge, skal kommunen tage
stilling til, om borgeren tidligere har opbrugt retten til at modtage
sygedagpenge på grund af varighedsbegrænsningen. Der gælder et skærpet beskæftigelseskrav,
når borgeren tidligere har opbrugt retten til sygedagpenge, mens det
almindelige beskæftigelseskrav gælder for borgere, der ikke tidligere har
opbrugt retten til sygedagpenge.
Det skærpede beskæftigelseskrav
Hvis
borgeren forud for en ny ansøgning om sygedagpenge tidligere har opbrugt retten
til sygedagpenge under en sammenhængende sygeperiode på mere end 52 uger, og
der er gået mere end 18 måneder siden første sygedag, skal § 26
anvendes. Efter § 26 skal borgeren efter varighedsbegrænsningen have været
arbejdsdygtig igen for på ny at være berettiget til sygedagpenge. Der er
således tale om et skærpet krav om beskæftigelse, når sygedagpengeretten
tidligere er opbrugt under en sammenhængende periode.
Arbejdsdygtig i 13 uger forud for ny sygemelding
Der
kan efter reglerne i sygedagpengelovens § 26, stk. 1, 1. pkt., på ny udbetales
sygedagpenge, når den sygemeldte godtgør at have været arbejdsdygtig i mindst
13 uger efter udløbet af 18-måneders perioden.
Arbejdsdygtig i mindre end 13 uger
Hvis borgeren har været
arbejdsdygtig i mindre end 13 uger, har han efter § 26, stk. 1, 2. pkt., kun
ret til sygedagpenge, hvis han opfylder beskæftigelseskravet i § 32, stk. 1, og
opfylder en af betingelserne i § 27 for at få forlænget sygedagpengene.
Borgeren kan ikke genvinde retten til sygedagpenge
uden at have været rask og dermed arbejdsdygtig og stået til rådighed for
arbejdsmarkedet forud for den nye ansøgning om sygedagpenge. Det er ikke
tilstrækkeligt, at borgeren forud for den nye ansøgning om sygedagpenge har
været under revalidering med revalideringsydelse.Når borgeren sygemelder sig på
ny efter tidligere at have opbrugt retten til sygedagpenge, er det heller ikke
tilstrækkeligt, at borgeren ved den nye sygeperiodes begyndelse ville have ret
til arbejdsløshedsdagpenge, hvis sygdommen ikke var indtrådt.
Læs her: http://www.ast.dk/afgoerelser/principafgoerelser/
Afg.108-13:
Medvirken – operation – formentlig også relevant for kontanthjælp
Der kan ved afgørelse om forlængelse
af sygedagpenge som udgangspunkt tages hensyn til, at der er
behandlingsmuligheder f.eks. i form af operation for diskusprolaps i
lænden. Behandlingen skal efter al erfaring med rimelig sikkerhed kunne
medføre en forbedring af helbredstilstanden og/eller arbejdsevnen og må aldrig
efter al erfaring indeholde nogen væsentlig risiko for borgerens liv og
førlighed. Operation for diskusprolaps i lænden udgør ikke en væsentlig
risiko for liv og førlighed. Videnskabelige undersøgelser har vist, at det er
yderst sjældent, at der vil forekomme varige komplikationer efter en operation
for diskusprolaps i lænden.
I det
konkrete tilfælde ønskede borgeren ikke at bliver opereret.
Beskæftigelsesudvalget fandt, at der var lægelig indikation for, at borgeren
fik foretaget en operation for diskusprolaps i lænden, og at en operation var
en konkret og realistisk behandlingsmulighed, som ville kunne forbedre
borgerens helbredstilstand og arbejdsevne. Der var derfor fortsat
behandlingsmuligheder og derfor usikkerhed om borgerens arbejdsevne. Derfor var
der i den konkrete sag ikke grundlag for at forlænge sygedagpengene.
Derfor er følgende afgørelser kasseret: P-26-04 behandlingsmulighed – ikke aktuel – operation – kunstigt knæled – pension og P-1-03 operativt indgreb – hjertelidelse – mod ansøgers vilje – pension erstattes af 108-13
Læs her: http://www.ast.dk/afgoerelser/principafgoerelser/
Bekendtgørelser
Ændring af bekendtgørelse nr.835 af 10.8-2012 til Beskæftigelsesloven – ændret ved bek. 1138 af 27.9.2013 – Ny visitationsmodel for modtagere af uddannelseshjælp og kontanthjælp.
Læs her: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=158393
Nyt fra Folketinget
Ingen relevante lovforslag
Jobcenter
Afgørelser fra Ankestyrelsen
Afg.104-13:
Nedsatte arbejdsløshedsdagpenge til unge under 25 år og supplerende kontanthjælp
De særlige regler om nedsatte arbejdsløshedsdagpenge for unge
under 25 år udelukker ikke, at der i konkrete individuelle tilfælde kan ydes
supplerende kontanthjælp, når ansøgeren har været ude for ændringer i sine
forhold (social begivenhed), og ændringerne bevirker, at ansøgeren ikke har
mulighed for at skaffe det fornødne til sin og familiens forsørgelse. Der
foreligger f.eks. en social begivenhed, hvis ansøgeren er
blevet arbejdsløs og skal forsørge et mindreårigt barn. Hvis en
ansøger har været ude for en social begivenhed, skal kommunen tage stilling
til, om ansøgeren i øvrigt opfylder betingelserne for ret til
kontanthjælp.
Læs her: http://www.ast.dk/afgoerelser/principafgoerelser/
Ikke ret til supplerende kontanthjælp til nedsatte arbejdsløshedsdagpenge under uddannelse
En borger, der er under uddannelse, har som hovedregel ikke
ret til kontanthjælp. En borger har dog ret til kontanthjælp under
uddannelse, hvis den pågældende er omfattet af undtagelsesreglerne i
aktivlovens § 12 eller reglerne i bekendtgørelsen om uddannelsessøgendes ret
til kontanthjælp efter lov om aktiv socialpolitik i særlige tilfælde. En
borger, som deltager i HF-enkeltfagskursus som tilbud efter
beskæftigelsesindsatslovens § 32, og som i den forbindelse modtager nedsatte
arbejdsløshedsdagpenge efter reglerne om arbejdsløshedsdagpenge for unge under
25 år, har ikke ret til supplerende kontanthjælp under uddannelsen. Ansøgeren
er i den situation ikke omfattet af undtagelsesreglerne i aktivlovens § 12
eller reglerne i bekendtgørelsen om uddannelsessøgendes ret til kontanthjælp
efter lov om aktiv socialpolitik i særlige tilfælde.
Ret til
kontanthjælp efter bekendtgørelsens § 2, stk. 1, forudsætter, at borgeren
modtager kontanthjælp forud for, at uddannelsen påbegyndes. Det er endvidere en
forudsætning, at kommunen har godkendt undervisningen, før uddannelse omfattet
af § 2, stk. 1, påbegyndes.
Afg.105-13:
Meddelelse om sygdom – til tilbudssted
En borger, der på sygdomstidspunktet er i et tilbud efter beskæftigelsesindsatsloven, er ikke forpligtet til at give meddelelse om sygdom til både jobcenteret og tilbudsstedet. Hjælpen skal ikke nedsættes, hvis en borger, som er i et tilbud, alene giver meddelelse om sygdom til tilbudsstedet. Selvom kommunen i en borgers jobplan har skrevet, at han skal meddele sygdom til både jobcenter og tilbudssted, kan dette ikke medføre, at borgeren sanktioneres, når han undlader at give meddelelse til begge steder. Ordlyden af bestemmelsen i loven ”undlader at give meddelelse til jobcenteret eller arbejdsgiveren” må tillægges afgørende betydning.
Læs her: http://www.ast.dk/afgoerelser/principafgoerelser/
Afg.106-13: Samme sygdom – samme punktsanktion
I en situation, hvor en borger undlader at meddele sygdom på den første sygedag i en sygdomsperiode, skal borgeren pålægges én punktsanktion, som bevirker nedsættelse af kontanthjælpen. Manglende sygemelding betragtes som én hændelse, der udløser en punktsanktion. Det forhold, at borgeren ikke meddeler sygdom på ny de efterfølgende sygedage, udløser ikke en ny punktsanktion for hver dag, hvor borgeren undlader at meddele sygdom. Uanset at kommunen har stillet krav om sygemelding hver dag i en sygdomsperiode, kan manglende opfyldelse af kravet ikke medføre mere end én punktsanktion.
Læs her: http://www.ast.dk/afgoerelser/principafgoerelser/
Afg.107-13:
Ansøgning om sygedagpenge – generhvervelse af ret til sygedagpenge
Når en borger ansøger om sygedagpenge, skal kommunen tage
stilling til, om borgeren tidligere har opbrugt retten til at modtage
sygedagpenge på grund af varighedsbegrænsningen. Der gælder et skærpet
beskæftigelseskrav, når borgeren tidligere har opbrugt retten til sygedagpenge,
mens det almindelige beskæftigelseskrav gælder for borgere, der ikke tidligere
har opbrugt retten til sygedagpenge.
Det skærpede beskæftigelseskrav
Hvis
borgeren forud for en ny ansøgning om sygedagpenge tidligere har opbrugt retten
til sygedagpenge under en sammenhængende sygeperiode på mere end 52 uger, og
der er gået mere end 18 måneder siden første sygedag, skal § 26
anvendes. Efter § 26 skal borgeren efter varighedsbegrænsningen have været
arbejdsdygtig igen for på ny at være berettiget til sygedagpenge. Der er
således tale om et skærpet krav om beskæftigelse, når sygedagpengeretten
tidligere er opbrugt under en sammenhængende periode.
Arbejdsdygtig i 13 uger forud for ny sygemelding
Der
kan efter reglerne i sygedagpengelovens § 26, stk. 1, 1. pkt., på ny udbetales
sygedagpenge, når den sygemeldte godtgør at have været arbejdsdygtig i mindst
13 uger efter udløbet af 18-måneders perioden.
Arbejdsdygtig i mindre end 13 uger
Hvis borgeren har været arbejdsdygtig i mindre end 13 uger,
har han efter § 26, stk. 1, 2. pkt., kun ret til sygedagpenge, hvis han
opfylder beskæftigelseskravet i § 32, stk. 1, og opfylder en af betingelserne i
§ 27 for at få forlænget sygedagpengene.
Borgeren
kan ikke genvinde retten til sygedagpenge uden at have været rask og dermed
arbejdsdygtig og stået til rådighed for arbejdsmarkedet forud for den nye
ansøgning om sygedagpenge. Det er ikke tilstrækkeligt, at borgeren forud for
den nye ansøgning om sygedagpenge har været under revalidering med
revalideringsydelse. Når borgeren sygemelder sig på ny efter tidligere at have
opbrugt retten til sygedagpenge, er det heller ikke tilstrækkeligt, at borgeren
ved den nye sygeperiodes begyndelse ville have ret til arbejdsløshedsdagpenge,
hvis sygdommen ikke var indtrådt.
Læs her: http://www.ast.dk/afgoerelser/principafgoerelser/
Afg.108-13: Sygedagpenge og medvirken – operation – formentlig også relevant for kontanthjælp
Der kan ved afgørelse om forlængelse af sygedagpenge som
udgangspunkt tages hensyn til, at der er behandlingsmuligheder f.eks. i
form af operation for diskusprolaps i lænden. Behandlingen skal efter al
erfaring med rimelig sikkerhed kunne medføre en forbedring af helbredstilstanden
og/eller arbejdsevnen og må aldrig efter al erfaring indeholde nogen væsentlig
risiko for borgerens liv og førlighed. Operation for diskusprolaps i
lænden udgør ikke en væsentlig risiko for liv og førlighed. Videnskabelige
undersøgelser har vist, at det er yderst sjældent, at der vil forekomme varige
komplikationer efter en operation for diskusprolaps i lænden.
I det
konkrete tilfælde ønskede borgeren ikke at bliver opereret.
Beskæftigelsesudvalget fandt, at der var lægelig indikation for, at borgeren
fik foretaget en operation for diskusprolaps i lænden, og at en operation var
en konkret og realistisk behandlingsmulighed, som ville kunne forbedre
borgerens helbredstilstand og arbejdsevne. Der var derfor fortsat
behandlingsmuligheder og derfor usikkerhed om borgerens arbejdsevne. Derfor var
der i den konkrete sag ikke grundlag for at forlænge sygedagpengene.
Derfor er følgende afgørelser kasseret: P-26-04 behandlingsmulighed – ikke aktuel – operation – kunstigt knæled – pension og P-1-03 operativt indgreb – hjertelidelse – mod ansøgers vilje – pension erstattes af 108-13
Læs her: http://www.ast.dk/afgoerelser/principafgoerelser/
Andet
Uddannelse går i arv: Se arbejdsmarkedsstyrelsens nyhedsbrev – undersøgelse af journalist Lars Olsen
Læs her: http://bm.dk/da/Aktuelt/Nyheder/Arkiv/2013/10/Uddannelse%20gar%20i%20arv.aspx
Beskæftigelsesministeriets lovprogram: Oversigten indeholder ministeriets lovprogram 2013/14. Af særlig interesse er ny sygedagpengemodel i december 2013 og lovgivning om den samlede beskæftigelsesindsats (opfølgning på Carsten Koch-udvalget) i marts 2014
Læs her: http://bm.dk/da/Love%20og%20Regler/Lovprogram.aspx
Bekendtgørelser
Bekendtgørelse nr.1196 af 10-10.2013 om forsøg på fleksjobområdet
Læs her: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0900.aspx?s19=1196&s20=2013&s22=%7c10%7c&s113=0
Ændring af bekendtgørelse nr.835 af 10.8-2012 til Beskæftigelsesloven – ændret ved bek. 1138 af 27.9.2013 – Ny visitationsmodel for modtagere af uddannelseshjælp og kontanthjælp.
Læs her: Læs her: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=158393
Bek. 1142 af 25-09-2013 om det fælles datagrundlag og statistiske datavarehus for beskæftigelsesindsatsen
Læs her: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=158365
Nyt fra Folketinget
Ingen relevante lovforslag
Tilmeld dig nyhedsbrevet
Tilmeld dig nyhedsbrevet her.Nyhedsbrev Arkiv
Se alle tidligere nyhedsbreve.Næste:
November/december 2013