logo

lllllll

Susanne Wiederquist • feb. 02, 2024

Who is Who - eller persongalleriet



 

Da jeg skrev min første roman Noget om selvflyvning og verdensfred, var jeg helt uden at vide det så klog, at jeg arbejdede i et univers med et begrænset persongalleri. Det var første gang jeg skrev en rigtig lang tekst, og jeg nød at sejle af sted i min uhæmmede fantasi. Jeg var – næsten – ikke begrænset af at skulle beskrive konkrete steder, som nogen måske kunne genkende. Jeg var heller ikke begrænset til kendte dyr eller planter, og jeg behøvede ikke at følge tidens gang, som vi kender den. Det var på mange måder en fest.

Da jeg var færdig med den historie, vidste jeg, at jeg skulle prøve kræfter med noget helt andet. Derfor besluttede jeg mig for at skrive en historie om et drab. 

Det viste sig at være en meget anderledes opgave. Det gik op for mig, at nogle læsere nok ville synes, at talende dyr var en tand for meget i den sammenhæng. Jeg var simpelthen nødt til at gå langt mere naturalistisk til værks.

Selve historien, i det der blev til Mordet på Lindevej, fandt forholdsvis let sin form fra mit hoved og ned på tastaturet. Langt værre var det med persongalleriet. Da jeg sendte manuskriptet til korrektur optrådte 27 personer i historien.

Personerne myldrede frem gennem mine fingre, mens jeg skrev. Naturligvis fyldte nogen mere end andre, men der blev ved med at komme flere til. På et tidspunkt blev jeg nødt at lave en liste over de karakterer, der spillede så stor en rolle i historien, at de havde et navn. Klogere mennesker havde nok gjort det fra begyndelsen.

Her kommer et eksempel fra beskrivelsen af personerne:

”Malou de Grand:

Fulde navn: Malou Yvonne Marie, født Gråholm. Wilhelms niece. Gift med Yves de Grand, der er arkitekt med egen tegnestue. Parret bor en stor del af året i Menton i Sydfrankrig i en moderne villa med pragtudsigt over havet. Resten af året bor de i Marseille på grund af mandens tegnestue.

Malou er meget glad for Isolde, som hun tager sig godt af. Malou har for 25 år siden skrevet en selvhjælpsbog, der har gjort hende økonomisk uafhængig, så hun har rigelig tid til opdræt af højt præmierede puddelhunde.

Der er harmoni og glæde i hjemmet. Parrets døtre Annabel Isolde og Manon Myrtle går begge på Harvard - henholdsvis på Business School og Law School.”

Det er rimeligt at spørge hvor mange af de oplysninger læseren får kendskab til.

I Malous tilfælde er følgende direkte omtalt i teksten:

Hendes for- og efternavn, omtale af hendes mand og hans erhverv, at de opholder sig i Menton en del af året og ringer fra Marseille, at Malou er Wilhelms niece, samt at parret er gæstfrit og holder meget af Isolde (bogens oldgamle stjerne).

Hvad bruger jeg så alt det om udsigten, selvhjælpsbogen, pudlerne (højtpræmierede) og selvhjælpsbogen til?

Det har jeg også undret mig over. Efter nærmere overvejelser er jeg kommet frem til, at alle de tilsyneladende irrelevante oplysninger fodrer min hjerne og befrugter indirekte historien, som den udvikler sig. Så tæller det også med, at jeg har det så afsindigt sjovt, når jeg beskriver personerne detaljeret. De fleste af dem i hvert fald.


Desuden havde jeg simpelthen ikke kunnet håndtere 27 personer uden. Det kniber med at skelne personerne fra hinanden, i hvert fald indtil manuskriptet er læst igennem for 10. gang.

Listen overpersongalleriet er kommet for at blive. Jeg er allerede i fuld gang med den næste.


Nu jeg er ved at være færdig med denne tekst, kommer jeg i tanke om, at jeg har glemt en. Der er faktisk 28 personer i alt.

Jeg glemte en meget vigtig person, om hvem der står: Ilse Wrede – anklager.


 

 




DEL MEGET GERNE

Af Susanne Wiederquist 21 Feb, 2024
Det regner og blæser, men hunden skal ud. Det siger jeg i hvert fald til mig selv, mens jeg trækker støvlerne på. Den lille hvide hund, jeg passer, er forsvundet. Jeg kalder og nødtvunget kommer den frem. Jeg gør alt, jeg kan for at lokke den ud på fortovet. Det lykkes heldigvis, for kort efter giver den op og giver sig til at indsnuse dufttelegrammerne. Vi forsætter og går turen langs vandet og op på Antonitterstien. Jeg går i mine egne tanker arrig over, at jeg ikke fik sat en elastik i håret, som bliver ved med at læse ind i min mund. Så bliver jeg opmærksom på, at den lille hund piler afsted med bøjet hoved, mens de lange ører hvirvler rundt i blæsten som hvide fugle. Det er vist gået op for den, at vi er på vej hjem. Mine ører opfatter et ændret lydbillede, som om blæsten har ændret retning. Det undrer mig, for min mund er stadig fuld af hår. Langsomt bliver det mere og mere tydeligt, at der er tale om en helt anden slags lyd. Det lyder nærmest som fløjter og måske trommer. Jeg standser for at finde ud af, hvor lyden kommer fra. Det er ikke lige til at finde ud af, men det går op for mig, at jeg aldrig har hørt den slags musik før. Nu er jeg for alvor blevet nysgerrig, og selvom den lille hund haler i snoren for at komme hjem, standser jeg for at finde ud af, hvor den sære melodi kommer fra. Jeg kigger forvirret rundt og kan ikke få øje på noget usædvanligt. Men så ser jeg de små hunde, der kommer løbende med dækkener i stærke farver og flag i de logrende haler. Nu er det sikkert, at noget helt særligt er på vej. Min puls bliver hurtigere, og jeg går nogle ivrige skridt i retningen af hundene. Jeg begynder at overveje, om det kan være dem. Jeg har hørt om dem, men jeg har aldrig troet, at jeg skulle være så heldig at få dem at se. Efter hundene kommer fire kvinder og fire mænd gående to og to. De bærer lange dybblå kapper, som svinger om dem ved hvert skridt, og på hovederne bærer de guldkroner. Med alvorlige ansigtsudtryk vandrer de langsomt i takt med blikkene rettet mod uendeligt. I hænderne bærer de hver især på en genstand. Jeg kan se, at en af dem har en gylden røreske i hænderne, en anden har et gyldent piskeris. Bag dem kommer 5 ganske små mennesker med lange grønne kapper. De ser glade ud og laver ind i mellem nogle improviserede hop, mens de griner og spiller på fløjterne og trommerne. Det virker overraskende med al den glæde, fordi de 8 foran synger så alvorsfuldt. Da optoget er næsten er ud for mig, kan jeg høre nogle af ordene: Noget med fleissig, torte, backen og wieder mere når jeg ikke, for vinden tager resten af ordene. Jeg går benovet et par skridt baglæns og klemmer mig helt op ad skrænten, så alle kan passere ugeneret. Et øjeblik senere skrider den sidste person forbi og det går op for mig, at det er Günther Kuchenliebe, og jeg forstår straks, at det er grunden til, at der synges på tysk. Dette er hans år. Hele året er det ham, der er den ophøjede i den tunge blodrøde kappe med den største krone. Et øjeblik senere forsvinder den langsomme prosession ned ad stien med retning mod havnen. Lyden af musikken bliver svagere, men jeg kan stadig høre den. Så falder jeg i staver og kan slet ikke forstå, at det var kagekejseren med hele hoffet. Måske har de været til en seance på hotellet lidt længere ned ad stien, ellers ved jeg ikke, hvad de skulle her i byen. Det virker helt uforståeligt, og et øjeblik er jeg overbevist om, at jeg har set syner. På stive ben begynder jeg til hundens tilfredshed at gå hjemad med hovedet fuldt af forvirrede tanker. Det varer dog kun til, jeg igen svagt hører musikken og ser et skib flyde forbi ude i sejlrenden med kagekejserens røde banner spændt ud i vinden.
Af Susanne Wiederquist 23 Jan, 2024
Tænkepause ved vandet
Af Susanne Wiederquist 16 Jan, 2024
Beskrivelse af et kendt fænomen
Flere indlæg
Share by: